voor MKB en particulieren
T: 0318-565567

Kantoor aan huis

Een kantoor aan huis roept de nodige vragen op. Kijkt en rekent de fiscus mee? Hoe zijn de kantoorspullen verzekerd? Hoe houd ik werk en privé gescheiden? 5 tips om hiermee om te gaan.

1. Aftrekpost
Een ondernemer met een kantoor aan huis moet fiscale keuzes maken. Zo is het eigenwoninggedeelte van de hypotheekrente doorgaans aftrekbaar in box 1, het zakelijke gedeelte van de woning niet.

Aftrek is alleen mogelijk als de werkruimte een zelfstandig deel van de woning is. In de praktijk betekent dit dat de ruimte een eigen opgang moet hebben en over eigen sanitaire voorzieningen moet beschikken. Dus: niet een slaap- of zolderkamer, wél een losse garage met eigen deur en toilet.

Een zelfstandige werkruimte behoort doorgaans tot het ondernemingsvermogen. Over dit deel hoeft dan geen eigenwoningforfait te worden berekend.

Ook een deel van de hypotheekschuld kan aan de onderneming worden toegerekend. De rentekosten van dat deel zijn aftrekbaar als ondernemingskosten, evenals de kosten van verwarming, elektra en water. Inrichtingskosten zijn aftrekbaar via afschrijvingen die ten laste van de winst komen.

Ook belangrijk om te weten: voor de aftrek van btw is het werkelijke gebruik bepalend.

2. Verbouwing kan goede investering zijn
Is de werkruimte niet zelfstandig? Dan zijn deze kosten niet aftrekbaar. Maar als door middel van bouwkundige aanpassingen zelfstandigheid kan worden gecreëerd, dus een eigen opgang en sanitaire voorzieningen, dan kan dat een zinvolle investering zijn.

3. Privé of in de zaak
Daarnaast is er de keuze of het zakelijke gedeelte van de eigen woning privé wordt gehouden of in de zaak ingebracht. Aan beide zitten voor- en nadelen die per situatie en type onderneming verschillen.

Als het zakelijke gedeelte in de onderneming wordt ingebracht, dan kunnen in principe de kosten van dat deel ten laste van de winst worden gebracht. Bij verkoop van de woning moet over het bedrag belasting worden betaald.  

4. Via een bv
Werkt u via een BV? Verhuur een zelfstandige werkruimte dan aan de BV. De zakelijke huur is belast als inkomsten uit werkzaamheden tegen een tarief van maximaal 52%, het gewone IB-tarief. De kosten en afschrijvingen zijn aftrekbaar. Bij verkoop is de eventuele verkoopwinst belast.

Wie optimistisch is over de ontwikkeling van de huizenprijzen, kan misschien beter deze fiscale behandeling vermijden door juist te streven naar een niet-zelfstandige werkruimte. Er is dan geen aftrekpost, maar ook geen belaste waardestijging.

5. Check de verzekeringen
Kijk goed naar alle verzekeringen. De waarde van kantoorapparatuur als computers, copiers en dergelijke, loopt soms aardig op en de 'gewone' huiselijke inboedelverzekering is dan niet altijd toereikend.